Na contramão das atuais correntes... -
Hans-Georg Fickinger
64
C
adernos
de
P
esquisa
: P
ensamento
E
ducacional
, C
uritiba
,
v
. 9,
n
. 22,
p
.43-64
maio
/
ago
. 2014.
Disponível em <
>
escrita; a correção do avanço irrefletido da educação à distância;
a formação de competências para lidar com espaços de educação
pouco ou não estruturados). Como se vê, a discussão está aberta e
em andamento, precisa apenas ser tomada a sério, levada adiante
e incentivada.
C
ontrary
to
contemporary
pedagogical
mainstream
A
bstract
The text discusses contemporary pedagogical currents that overestimate
practical-empirical questions of Education in favour of theoretical reflections.
Indicates the way how Education let itself be guided by a cientifical and
objective mentality and on behalf of a tendency of aparting reflection’s
space from educative practice. The text suggests a shift in the direction
of pedagogical praxis toward a pedagogical hermeneutics. Philosophy of
Education by means of classical philosophies, such as Socrates’, Plato’ and
Kant’s philosophies is the text’s main argumentation connection.
Keywords: Pedagogy. Philosophy of Education. Hermeneutics Pedagogy.
Recebido em janeiro 2014
Aprovado em abril de 2014