Cadernos de Pesquisa - Volume 9 - número 22 - page 172

Do conceito de formação humana... -
Lúcia Schneider Hardt
et al.
172
C
adernos
de
P
esquisa
: P
ensamento
E
ducacional
, C
uritiba
,
v
. 9,
n
. 22,
p
.155-174
maio
/
ago
. 2014.
Disponível em <
>
O
n
the
concept of human
formation
:
tensions
between nature
and
culture
A
bstract
This paper presents the philosophy of education from three studies that
articulate the concept of human development through the tension between
nature and culture. Methodologically, the text seeks to discuss the concept
in view of this tension, considering the philosophical perspectives of Friedrich
Nietzsche and Jean-Jacques Rousseau, interpreters of culture, nature and
human formation. Inspired in these aesthetic-philosophical horizons, we
propose a philosophy of education as an aesthetic-cognitive experience from
which human can make his experience of self-making.
Keywords: Human formation. Nietzsche. Rousseau. Hermeneutics.
R
eferências
ABBAGNANO, Nicola; VISALBERGHI, Aldo. La ilustración en Inglaterra y
Francia. In: Historia de la pedagogia. México: Fondo de Cultura Económica,
1993.
AZEREDO, Vânia Dutra. Filosofia dos valores e Educação em Nietzsche. ETD.
Educação Temática Digital, Campinas, v.12, n.1, pg25-45, jul/dez 2010.
BURGELIN, Pierre. Émile ou d’éducation- introductions. In: Ouvres completes.
Émile. Paris: Plêiade, 1969.
ELIAS, Norbert. Sociogênese da diferença entre Kultur e Zivilisation no
emprego alemão. In: ______. O processo civilizador. Volume 1: uma história dos
costumes. Tradução Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. p. 23-28.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Traços fundamentais de uma
hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 2a. ed. Petrópolis:
Vozes, 1997.
GADAMER, Hans-Georg. Elogio da teoria. Tradução João Tiago Proença.
Lisboa: Edições 70, 2001.
______. La educación es educarse. Barcelona: Paidós, 2000.
GRONDIN, Jean. Hermenêutica. Tradução Marcos Marcionilo. São Paulo:
Parábola Editorial, 2012.
1...,162,163,164,165,166,167,168,169,170,171 173,174,175,176,177,178,179,180,181,182,...258
Powered by FlippingBook