Cadernos de Pesquisa - Volume 9 - número 22 - page 107

107
Educação, filosofia... -
Belkis S. Bandeira e Neiva A. Oliveira
C
adernos
de
P
esquisa
: P
ensamento
E
ducacional
, C
uritiba
,
v
. 9,
n
. 22,
p
.95-108
maio
/
ago
. 2014.
Disponível em <
>
de toda educação deva ser, ao contrário, a ruptura, como possibilidade
do indivíduo experienciar a si mesmo e, desta forma, tornar possível a
experiência do não-eu, do mundo, da natureza e do outro. Assim, talvez
seja possível falar em reconciliação, em humano e em sociedade.
E
ducation
,
philosophy
,
art
and
rupture
:
revisiting
T
heodor
W. A
dorno
A
bstract
The text is an experiment of, from some categories of analysis originating from
Theodor Adorno’s theory, thinking about what we understand by education or
formative processes, in modern society context. The way of negative – which
characterized that what Adorno understood as authentical art, because of his
negation to current models – may constitute a breach of preserving perception
of senses blunt by media continuous excitement, with the purpose of rescuing
residuals of damaged experience. Education and philosophy, as art does,
may explore ways of awakening, in the inner of each individual, a not yet
domesticated (by the inspired models) region. Such models are the result of
an instrumental rationality present nowadays in society.
Keywords: Education. Formation. Philosophy. Art. Theodor W. Adorno.
R
eferências
ABBAGNANO, Nicola.
Dicionário de filosofia.
Trad. Alfredo Bosi. 2 ed. São
Paulo: Mestre Jou, 1982.
ADORNO, Theodor W. A filosofia e os professores. Trad. Wolfgang Leo Maar. In:
_____.
Educação e Emancipação.
3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003a. p.51 -74.
______.
Dialética Negativa.
Trad. Marco Antonio Casanova; ver. Eduardo
Soares Neves da Silva. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
_____.
Educação e Emancipação.
Trad. Wolfgang Leo Maar 3. ed. São Paulo:
Paz e Terra, 2003.
______. Educação – Para Quê?. Trad. Wolfgang Leo Maar. In: _____.
Educação
e Emancipação.
3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003b. p. 139 -154.
______.
Minina Moralia:
Reflexões a partir da vida lesada. Trad. Gabriel Cohn.
Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.
______. Teoria da Semiformação. Trad. Newton Ramos-de-Oliveira. In: PUCCI,
Bruno; ZUIM, Antonio A. S.; LASTÓRIA, Luiz A. Calmon Nabuco (orgs.).
Teoria
crítica e inconformismo:
novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores
Associados, 2010. Coleção educação contemporânea. p.7- 40.
1...,97,98,99,100,101,102,103,104,105,106 108,109,110,111,112,113,114,115,116,117,...258
Powered by FlippingBook