Cadernos de Pesquisa - Volume 9 - número 22 - page 227

227
Infância e filosofia... -
Vilmar A. Pereira e Jaqueline C. Eichenberger
C
adernos
de
P
esquisa
: P
ensamento
E
ducacional
, C
uritiba
,
v
. 9,
n
. 22,
p
.206-228
maio
/
ago
. 2014.
Disponível em <
>
pointing to the metaphysical conception of childhood, ignores a number of
broad implications “in life forms” that sustain the modern rationality. This
paper purports to show how some modern philosophers are related to the
theme of children approaching the concept of subjectivity and the possible
consequences in contemporary conceptions of childhood witnessed in
different educational contexts. It is a synthesis of studies performed in the
process of doctoral studies, now emerging with a broader understanding
on the subject.
Keywords: Children. Subjectivity. Affection.
R
eferências
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução de Dora
Flaksman. 2.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
BOTO, Carlota. A escola do homem novo: entre o Iluminismo e a Revolução
Francesa. São Paulo: Editora da Unesp, 1996.
DEBESSE; MIALARET. Tratado das ciências pedagógicas: educação entre os
séculos XVII e XVIII. Tradução de Luiz Damasco Penna e J.B. Damasco. São
Paulo: Editora Nacional; Editora da Universidade de São Paulo, 1977.
DESCARTES, René. Discurso do método; As paixões da alma/ Introdução de
Gilles-Gaston Granger; Prefácio e notas de Gérard Lebrun; Tradução de J.
Guinsburg e Bento Prado Junior. 4.ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
GAGNEBIN, Marie J. Infância e pensamento, In: GHIRALDELLI, Júnior. (org).
Infância, escola e modernidade. São Paulo: Cortez; Curitiba: Editora da
Universidade Federal do Paraná, 1997.
GHIRALDELI, JUNIOR, Paulo. Infância, escola e modernidade. São Paulo:
Cortez; Curitiba: Editora da Universidade Federal do Paraná, 1997.
HERMANN, Nadja. Validade em Educação: intuições e problemas na recepção
de Habermas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1999.
KANT Immanuel. Pedagogia. Tradução de M. Fernandes Enguita. Madrid:
Akal, 2003.
KRAMER, Sônia. Infância: Fios e desafios da pesquisa. 8 ed. Rio de Janeiro:
Papirus, 2005.
LAJONQUIÈRE, Leandro. A Infância e Ilusão (Psico) Pedagógica. Petrópolis:
Vozes, 1999.
MATOS, Olgária C.F. O iluminismo visionário: Benjamin, leitor de Descartes e
Kant. São Paulo: Brasiliense, 1999.
1...,217,218,219,220,221,222,223,224,225,226 228,229,230,231,232,233,234,235,236,237,...258
Powered by FlippingBook